Om een mooie wereld voor de volgende generaties achter te laten is een duurzame levensstijl noodzakelijk. Een duurzame levensstijl houdt in dat je je afval scheidt of recyclet, je woning zo goed mogelijk isoleert en zo veel mogelijk duurzame energie gebruikt. Deze regels gelden niet alleen voor woningen, maar ook voor scholen. Wij hebben onderzocht hoe duurzaam de Guido eigenlijk is en hoe de Guido zich in de toekomst aan wil passen.  

Het lijkt misschien dat de Guido al het afval op één stapel gooit en afvoert, maar de huismeesters doen hun best om zo veel mogelijk afval te scheiden. Papier en batterijen worden in ieder geval al goed gescheiden. Ook het groen
wordt niet bij het restafval gegooid, maar wordt meegenomen door de tuinman. Helaas wordt het afval uit de prullenbakken in de aula’s en gangen verder niet gecontroleerd en gescheiden. De lampen in de school zijn voor 98 procent ledlampen en staan ‘s avonds en ‘s nachts uit. Dan staan alleen de verplichte noodlampen aan. Een ander nieuwtje is dat in de loop de van de tijd de printers zullen verdwijnen op school. Dit komt doordat digitalisering toeneemt en we minder papier gaan gebruiken.

‘Zo duurzaam is de Guido niet. De verwarming staat zelfs aan als het hartje zomer is.’ Dit is hoe veel leerlingen tegen de duurzaamheid van de Guido aankijken. Wij hebben hier een duidelijk antwoord op gevonden. Soms staat de verwarming namelijk aan terwijl het warm is, omdat het ‘s ochtends koud is en de verwarming zich niet zo snel aan kan passen in de middag als het warmer is. Dit wordt handmatig aangepast. Over het algemeen gaan de ketels rond april uit en weer aan als het kouder wordt. Bij
de sportlokalen staat de ketel het hele jaar aan voor de douches. Deze
ketel is op dit moment wel toe aan vervanging en er wordt nu naar
gekeken om dit zo duurzaam mogelijk te doen. Hierbij wordt ook gedacht
aan een warmtepomp.  

Voor het stroomgebruik op school kan duurzame energie toegepast worden. Bijvoorbeeld door zonnepanelen te plaatsen. Helaas zijn zonnepanelen voor de school zelf geen goede optie, omdat dit financieel niet uitkomt. Het duurt minstens twee keer zo lang voordat de school de zonnepanelen heeft terugverdiend ten opzichte van een huishouden. Ook komt erbij kijken dat het dak van de school niet sterk genoeg is om een grote hoeveelheid zonnepanelen te dragen.  

De Guido kan in duurzaamheid verbeteren, maar op veel vlakken ligt dit financieel bij de gemeente. Voor de rest doet de school erg zijn best om op pijl te blijven.