3 docenten van onze school, meneer Scherff, meneer Tigelaar en mevrouw de Graafhebben samen een plan bedacht wat voorlopig alleen nog in VWO 4 gaat gelden, de naam die ze daaraan hebben gegeven isBand in het rooster. In dit artikel zullen wij jullie gaan uitleggen wat dat inhoudt, voor vragen kun je altijd één van de leraren mailen.  

Volgend jaar krijgt VWO 4 een ander rooster dan de andere jaren. Hierbij zou je uiteindelijk veel meer kunnen bereiken dan de roosters dan de andere jaren. Doordat je dit rooster toepast krijg je veel meer mogelijkheden. Denk aan verschillende vakken samen een les geven, gastdocenten uitnodigen. De rooster-vorm die op dit moment wordt toegepast blokkeert veel mogelijkheden, bijvoorbeeld dat je aan alle vakken evenveel aandacht moet besteden, terwijl het voor sommige leerlingen juist beter zou zijn als ze meer tijd kunnen besteden aan een vak dat ze niet goed beheersen, dan aan een vak dat ze al goed kunnen. Je kunt zo geen groepen maken op basis van niveau, ook omdat je 3 verschillende klassen hebt die je niet zomaar kunt samenvoegen. 

Met ‘band in het rooster’ zou je ook keuzemodules kunnen invoegen, bijvoorbeeld filosofie of Spaans. Tijdens de les zit je veel opdrachten te maken, die je ook prima op een ander moment zou kunnen maken. Dat hoeft niet per se in de les. Ook is het voor sommige vakken niet per se nodig om opdrachten te maken.  

Dit is hoe het er kort samengevat volgend jaar in de praktijk er uit zal zien:  

  • Iedere dag heeft heel VWO 4 1,5 uur ‘band’. Daarvoor zijn 3 docenten beschikbaar, die per dag verschillen. Er zullen ook zalen beschikbaar komen, die ook gebruikt kunne worden voor hoorcolleges. In die 1,5 uur wordt er lesgegeven, dit kan heel erg verschillen. Docenten kunnen ervoor kiezen om 10 minuten opdrachten te bespreken, of de hele les uitleg te geven. Ze kunnen er ook voor kiezen wie ze bij elkaar roepen, in welke samenstelling dan ook. Het kan aan een vak gerelateerd zijn, maar het hoeft ook niet bij een vak te passen. Ook kunnen verschillende vakken gecombineerd worden.  
  • In het rooster kunnen de leerlingen zien welke opties er zijn. Je kunt je dan zelf inschrijven, maar docenten kunnen je ook inschrijven als ze dat liever hebben. Niet-ingeschreven leerlingen werken in speciale lokalen aan de planner.  

Wat vinden andere leerlingen ervan? 

  • Ik vind het een goed project omdat leerlingen dan meer vrijheid krijgen en zelf kunnen kijken wat ze gaan doen. Ik zou het daarom ook leuk vinden om het zelf mee te maken, want ik vind de afwisseling leuk. 
  • Ik zou me, denk ik, beter kunnen concentreren, in de les doe ik namelijk bijna niks, dus ik denk dat dit dan wel helpt.  
  • Ik denk dat het project goed gaat werken. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de docenten. Ik zou het zelf dan ook graag willen meemaken, omdat ik benieuwd ben naar hoe alles uiteindelijk gaat werken.  
  • Ik denk dat ik makkelijker meer aandacht kan gaan besteden aan dingen die ik moeilijk vind.